Datele din ultimii 5 ani arată clar că Moldova importă 25% din bunuri din Rusia, Ucraina și Belarus. Însă pentru anumite tipuri de produse dependența depășește și 80%.
Astfel, produse din industria alimentară noi importăm în mediu de 350 milioane USD anual, iar jumătate din ele sunt importate din Ucraina (33,4%), Rusia (13,2%) și Belarus (2,3%). Cel mai vulnerabil suntem la importul produselor de morărit, care anual sunt realizate în volum de 24 milioane USD, dintre care 83% sau 19,7 milioane sunt din aceste 3 țări.
În opinia mea însă cea mai mare problemă, acum o constituie îngrășămintele pentru agricultură, care sunt extrem de importante pentru lucrările de primăvară. Noi importăm anual îngrășăminte în volum de 75 milioane USD, dintre care 75% din Federația Rusă. În prezent agricultorii moldoveni se confruntă cu două probleme majore, prețurile la îngrășămintele minerale au crescut de 5-7 ori într-un singur an, iar acum au și problema legată de importuri, care poate pune sub pericol roada agricolă din acest an.
Să nu uităm că Moldova este o țară dependentă energetic, noi anual doar combustibil importăm în volum de 780 milioane USD și aici noi vorbim despre media pentru ultimii 5 ani, iar acum valoarea importurilor va depăși 1,5 miliarde USD, dintre care 45% revin Rusiei, Ucrainei și Belarus.
La capitolul gaze naturale și energie electrică noi suntem 100% dependenți de importurile din Federația Rusă. Amintim că energia electrică produsă pe malul drept și stâng al Nistrului, este produsă pe baza gazului rusesc și respectiv asigurarea noastră cu energie electrică este în totalitate dependentă de importurile din Federația Rusă.
La capitolul produse petroliere, urmărim în ultimele zile o creștere fără precedent a prețurilor. Astăzi ele au ajuns peste 26 lei/litru pentru Benzina 95 și peste 25 lei/litru pentru motorină. Acum când trebuie să înceapă lucrările de primăvară, agricultorii noștri v-or plăti pentru motorină cu cel puțin 10 lei/litru mai scump decât anul trecut, când motorina era 15,3 lei/litru. Însă prețul pe departe nu este cea mai mare problemă. Problema de bază este asigurarea cu motorină a Moldovei. În prezent Moldova importă motorina preponderent din România, însă multă lume nu știe că România este dependentă în proporție de 70% de importurile de petrol din Kazahstan, care se realizează prin portul din Federația Rusă Novorosisk. În prezent importurile României prin Federația Rusă sunt stopate, soluții de alternativă nu există și noi trebuie să ne punem întrebarea cum v-om asigura agricultorii noștri cu produse petroliere.
Am atras atenția doar la cele mai sensibile aspecte ale dependenței noastre de importurile și piața din Rusia, Ucraina și Belarus. Iar declarația oficialilor arată clar, că unii nu înțeleg încă complexitatea problemelor ce ne așteaptă.
Fără intervenția imediată riscăm să compromitem lucrările de primăvară și să punem în pericol asigurarea populației cu alimente și alte bunuri de prima necesitate.
Cetățenii noștri așteaptă soluții urgente la aceste, dar și alte probleme.