Select Page

În anul 2022 în Republica Moldova va fi înregistrat cel mai mic nivel al investițiilor capitale din partea statului

10.05.2022

În anul 2022 în Republica Moldova va fi înregistrat cel mai mic nivel al investițiilor capitale din partea statului (drumuri, apă și canalizare, reparația școlilor și grădinițelor, a infrastructurii sociale).

Cel mai relevant sunt banii alocați pentru întreținerea drumurilor naționale. În 2020 (an de pandemie și an al guvernării socialiste) s-a reușit majorarea acestei sume până la peste 1 miliard de lei (în special datorită Programului “Drumuri bune pentru toți”), sumă record pentru Moldova. Anul 2021 a început binișor, apoi a venit noua conducere și a început să taie din bugetul prevăzut pentru întreținerea drumurilor naționale. S-a ajuns la 892 milioane lei.

Mai gravă este însă situația pentru 2022, unde pentru întreținerea drumurilor au fost planificate doar 696 milioane lei, în condiția în care costurile materiei prime s-au dublat. Asta înseamnă că în acest an se planifică de 3 ori mai puține lucrări de întreținere a drumurilor decât în 2020. Și asta doar într-un an de guvernare.

Mai mult ca atât, pentru prima dată în istoria Moldovei noi am ajuns în luna mai și nu s-a realizat nici o lucrare de plombare a drumurilor după sezonul de iarnă. Motivul este unul banal: banii din fondul rutier au fost realocați pentru plata compensațiilor la gaz. Niciodată nu au fost luați banii prevăzuți pentru drumuri. Să nu uităm că șoferii achită acciză, care conform legii trebuie să meargă pentru întreținerea drumurilor, iar banii au fost direcționați în altă parte.

Acum guvernul ne promite că vor întoarce înapoi banii pentru drumuri. De unde? Pe intern bani nu sunt, iar din extern încă nu a venit nici un ban.

Putem afirma cu certitudine că în acest an la întreținerea drumurilor, în cel mai bun caz, vor fi alocate 400 milioane lei.

Sustragerea banilor de la fondul rutier, pe lângă drumuri distruse, mai are și consecințe financiare. Noi, în prezent, suntem sub riscul de a plăti peste 200 milioane lei despăgubiri companiilor străine și autohtone, care au executat lucrări dar nu și-au primit banii. Ca urmare, în loc de drumuri noi, va trebui să plătim penalități pentru iresponsabilitatea celor de la guvernare.

Drept consecință, avem degradarea infrastructurii rutiere, iar pierderile agenților economici și a populației de la drumurile proaste deja depășește 10 miliarde lei anual.

Consider oportun:

⁃ Realocarea tuturor împrumuturilor externe nu spre consum, ci doar spre investiții din partea statului în sectorul real al economiei, infrastructură, suport agenților economici … pentru dezvoltarea economică durabilă și crearea valorii economice adăugate.

⁃ Reluarea de urgență a programelor naționale lansate cu succes anterior “Drumuri bune pentru toți”, “Aprovizionarea cu apa și canalizare”, suport pentru infrastructura localităților rurale și altele.