Dezvoltarea Portului Internaţional Liber Giugiuleşti

Ulterior semnării Acordului de investiţii “Cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”, aprobat prin Legea nr.7-XV din 17 februarie 2005 şi Legea cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” nr.8-XV din 17 februarie 2005, a fost aprobată şi hotărârea de numire în funcţia de viceministru a domnului Igor Dodon, nr. 436 din 18.05.2005.

Ulterior semnării Acordului de investiţii “Cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti”, aprobat prin Legea nr.7-XV din 17 februarie 2005 şi Legea cu privire la Portul Internaţional Liber “Giurgiuleşti” nr.8-XV din 17 februarie 2005, a fost aprobată şi hotărârea de numire în funcţia de viceministru a domnului Igor Dodon, nr. 436 din 18.05.2005.

Din acel moment, preocuparea vis-a-vis de dezvoltarea acestui element strategic al infrastructurii de suport al climatului investiţional în Republica Moldova a devenit un punct esenţial în activitatea profesională a domnului Dodon, dat fiind desemnarea sa în calitate de responsabil pentru activităţile aferente dezvoltării PILG. Astfel în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.721 din 18.07.2005 cu privire la activitatea Portului Internaţional Liber “Giurgiuleşti” şi ulterior Dispoziţia Guvernului nr. 79-d  din  11.08.2005, dl Dodon a fost numit Reprezentant al Guvernului în cadrul acordului de investiţii semnat. Din acel moment până în anul 2009 dl Dodon Igor a monitorizat activitatea portului internaţional liber “Giurgiuleşti” în sensul deplin al cuvântului. Practic toate întrebările pornind de la dificultăţi şi finalizând cu darea în exploatare a oricărui element al Portului au fost coordonate prin susţinere şi ajutor de către Igor Dodon.

De menţionat că din 1996, momentul de când a început dezvoltarea infrastructurii portuare, au fost efectuate mai multe lucrări, însă ele au fost stopate, pe motiv că fezabilitatea portului a fost pusă sub un mare semn de întrebare. Mai mult ca atât, datoria acumulată faţă de BERD, constituind cumulativ cca. 24 milioane dolari SUA, reprezenta un obstacol esenţial în realizarea planurilor stipulate în Acord, cumulativ cu volumul de investiţii planificate pentru termen mediu, fezabilitatea PILG având şanse a fi considerată utopică.
Cu toate acestea, în perioada anilor 2005-2009, cu implicarea directă a dlui Dodon Igor, în Portul Internaţional au fost înregistraţi 25 rezidenţi, cu un volum total de investiţii de 39,4 mil. dolari SUA, dintre care în 2009 au fost investite doar 3,9 mil. dolari SUA.

În conformitate cu prevederile Acordului de investiţii, în trimestrul III 2007 şi-a început activitatea terminalul petrolier, după multe dificultăţi birocratice soluţionate de către dl Dodon Igor. Ca efect în anul 2009, de exemplu, pe teritoriul terminalului petrolier al Portului Internaţional au fost importate 38,6 mii tone de producţie petrolieră.

În luna iulie 2009 a demarat activitatea terminalului cerealier, care de asemenea a fost şi rezultatul eforturilor administrative ale dlui Dodon. Ca efect, până la finele anului 2009, prin intermediul acestuia, companiile autohtone au exportat 39 mii tone de producţie cerealieră. În acelaşi an a fost construit şi terminalul de pasageri al PILG.

Pe lângă caracterul său de element al dezvoltării economice al Republicii Moldova, componenta socială nu este mai puţin importantă, numărul scriptic al angajaţilor şi rezidenţilor ce activau pe teritoriul Portului Internaţional, la situaţia din 2009 constituind mai mult de 950 persoane, cu un salariul mediu lunar de 4,1 mii lei, concomitent rezidenţii achitând diverse impozite şi taxe în sumă de 56 mil. lei în anul 2009.
Constatarea finală este că succesul activităţii actuale a Portului Internaţional Liber „Giurgiuleşti” este într-o măsură substanţială asigurată de contribuţia dlui Igor Dodon.

Versiunea imprimare

Postări recente

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.